Hverdagen i vuggestuen

De anførte tidspunkter er vejledende og kan fraviges i den udstrækning, der er behov for det.
I vuggestuen er der 2 pædagoger og 2 medhjælpere ansat. Timetallet varierer fra 34 til 36 timer.
Fra Kl. 6:45 – 8:00
En voksen tilknyttet vuggestuen åbner sammen med en voksen fra Børnehaven.
Næste voksen møder ind kl 8:00
I vuggestuen starter vi stille op om morgenen. Det er vigtigt, at børnene får sagt farvel på en god måde. Det er meget individuelt, hvad der er rigtigt for det enkelte barn, og vi prioriterer at give den nødvendige tid til at få sagt farvel. Vi morgenhygger med at lege på stuen, læse en historie eller have små aktiviteter ved bordet efter børnenes ønsker. Her er perler, puslespil, ”søm”, små læringsspil og billedlotteri nogle af de ting, vi beskæftiger os med.
Kl. 9:00 møder den tredje voksen ind og vi holder morgensamling, hvor børnene får rugbrød, mælk/vand. Vi har her særlig fokus på børnenes sprog. Vi sætter ord på ting og handlinger, vi læser bøger, hvor vi bruger dialogisk læsning, vi har rim og remser, vi samtaler med børnene og synger sange med fagter.
Se på stuen hvilke sange vi synger, vi giver gerne en kopi hvis I gerne vil synge dem derhjemme.
Vi ønsker ikke at blive forstyrret fra 9:00 – 9:30 så afleverer jeres barn/børn før kl. 9:00 eller efter samlingen 9:30.
Kl. 9:30 kommer den fjerde voksen ind
og dagens forskellige aktiviteter igangsættes frem til kl. 11:00
Aktiviteter for børn og voksne.
"Science” er en arbejdsform, der betyder, at vi laver et forarbejde/en analyse af hvad børnene er parate til i udvikling, og hvad de interesserer sig for. Aktiviteterne vil blive planlagt herudfra og vil skifte mellem aktiviteter og børnenes rutiner. Ex. Sovetider
Vi har legepædagogik, rytmik i kælderen eller er ude at lege på legepladsen. Udfordringerne er store, når vi lærer at dele legetøjet, når musikken spiller og begge ben skal hoppe fra jorden og når bakkerne skal bestiges. Der bliver gået ture på vores skovdage for de største vuggestuebørn og i nærmiljøet for de mindste, her udforsker vi naturen og bliver gode til at bruge vores ben. På legepladsen er vi sammen med børnehavebørnene. De store børn inspirerer de mindre og der knyttes venskaber, som gør overgangen til børnehaven lettere. De små er også meget glade for at kunne være sammen med deres søskende i hverdagen.
Her i Nødebo Børnehus er der etableret pædagogiske læringsmiljøer i de daglige rutiner. Vi taler med barnet, mens det får skiftet ble, så barnet får stimuleret sin følelsesmæssige tilknytning og sproglige udvikling. Barnet støttes i selvhjulpenhed ex. ved selv at lære at tage flyverdragt på, tage tøjet af og på og vi øver at sidde på wc. Barnet skal lære at tage hensyn til andre ved frokosten som en del af arbejdet med barnets alsidige personlige udvikling og sociale udvikling.
Det er vigtigt for barnets sociale udvikling, at der er et miljø, hvor barnet støttes i at sige fra og til og indgå i både kendte og nye sammenhænge med andre børn.
Personalet er bevidste om at sætte ord på alt det, der sker i hverdagen i pædagogiske tilrettelagte aktiviteter, spontane aktiviteter og daglige rutiner med børnene som frokost, oprydning, bleskift mv.
Kl. 11:00 Vi spiser frokost i 2 grupper. Børnene får en sund, varieret og ernæringsrigtig kost. Madplanen bliver tilrettelagt efter fødevarestyrelsens anbefalinger for børn i alderen 0-6 år.
Se ugens madplan på informations tavlen ved indgangen.
Kl. 12:00 går åbneren hjem. (3 medarbejdere tilbage i vuggestuen) kan være anderledes ved sygdom og ferie. Vi bruger vores vikar, så længe der er penge i budgettet, men vi har stor fleksibilitet i personalegruppen, så vi løser det, som vi plejer.
Fra 12:00 - 14:00 Sovetid for de yngste og legetid på legepladsen for de ældste børn som ikke skal sove/hvile. Personalet holder pause på skift og onsdag har vi pædagogisk møde med eksterne samarbejdspartnere. Ex Skolen, Troldehøjen eller pædagogisk psykologisk rådgivning som består af sundhedsplejeske, logopæd (talepædagog) psykolog, familierådgivningen mv.
Kl. 14:00 De yngste begynder at vågne og kommer op i rolige omgivelser. Det kan tage tid at vågne Nogle sover længere end andre, og søvnen forandrer sig alt efter barnets/ jeres behov.
Ex. Dårlig nat, travl weekend mv. Se ophængte vejledning om børns søvn.
14:00 – 17:00 Vi spiser eftermiddagsmad som består af frugt, brød og vand. De yngste får skiftet ble og der hygges og leges igen. Vi følger børnenes initiativer og behov, og der kan leges, inde eller ude, høres historie, vi kan synge, danse, cykle etc. til børnene bliver hentet.
Kl. 15:00 går en af medarbejderne hjem. (2 medarbejdere tilbage i vuggestuen)
Kl. 16:00 går den tredje medarbejder hjem (1 medarbejdere tilbage i vuggestuen)